Wednesday, April 10, 2013

Gamenite 4 - 2013 : A Busy Week

Assalamualaikum...

Laporan kali ini adalah hasil gabungan daripada 2 sesi Gamenite yang dilaksanakan sepanjang minggu ini. Untuk sesi pertama, Puerto dan Le Havre dimainkan bersama Dr. Teh dan Isa. Asif tidak dapat menyertai sesi kali ini kerana bertugas di luar kawasan.

Puerto Rico, salah sebuah board game yang menjadi kegemaran kumpulan kami dipilih menjadi board game pembuka selera untuk malam ini. Untuk board game ini, setiap pemain merupakan pemilik ladang di Puerto Rico. Peranan setiap pemain ialah menguruskan perniagaannya dengan lebih baik berbanding pesaing di samping memajukan kawasan Puerto Rico untuk prestij. Ianya berkonsepkan Variable Phase Order di mana setiap pemain mempunyai peluang untuk memilih satu peranan untuk dilaksanakan pada setiap pusingan. Board game ini merupakan salah satu board game yang kurang menggunakan elemen chance. Oleh yang demikian, pemain perlu merangka strategi untuk menjadi pemenang.

Sesi pertama untuk minggu ini ditamatkan dengan Le Havre. Le Havre, sebuah lagi board game yang berkonsepkan Worker Placement yang dihasilkan oleh Uwe Rosenberg. Board game ini akan diulas pada sesi-sesi yang akan datang.

Pada sesi kedua minggu ini, hanya 2 pemain sahaja yang dapat hadir. Jadi hanya Jaipur dan Twilight Struggle dapat dimainkan kerana kedua-dua board game ini hanyalah untuk 2 pemain. Kebanyakan peminat board game kurang meminati board game yang berkapasiti 2 pemain kerana elemen interaksi untuk board game jenis ini adalah kurang berbanding board game yang berkapisiti tinggi. Pada mulanya, saya pun berpandangan sebegini, tetapi setelah mencuba Jaipur dan Twilight Struggle; saya rasa board game jenis ini ada daya tarikannya sendiri.

Kedua-dua sesi untuk minggu ini ditamatkan pada pukul 12++.

Sekian, wassalam...

Hidangan untuk malam ini

 Puerto Rico: pusingan awal

 Board game owner di pertengahan permainan

 Board pemenang

 Pemain-pemain yang tewas

 Pening?

 Clearing all the clay

 Pemenang...


Sesi Kedua
 Hidangan untuk malam ini; tapi Ghost Stories tak sempat main

 What's your strategy?

 Winning...

 Memilih headline untuk pusingan baru

Meanwhile... in Europe

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin