Tuesday, April 2, 2013

Gamenite 2 - 2013 : Return of the Veterans

Assalamualaikum...

Sempena kehadiran ahli-ahli lama dalam Gamenite sesi kali ini, bolehlah beberapa board game lama yang kompleks serta melibatkan aktiviti pembuatan keputusan yang lebih aktif dipilih. Dengan adanya Isa, Asif, Nazli dan Zukuwwan maka Die Macher dipilih untuk dimainkan. Die Macher adalah sebuah board game berkaitan pilihanraya di Jerman. Setiap pemain mewakili satu parti politik dan untuk pilihanraya dalam 5 atau 7 kawasan.

Oleh kerana kekerapan bermain board game terlalu kurang, maka kami memilih untuk mengundi dalam 5 kawasan sahaja. Board game ini adalah salah satu board game yang dapat mewakilkan keseluruhan proses di dalam satu permainan yang tradisional. Dari polisi untuk setiap parti, populariti calon untuk setiap kawasan, peranan media, dan peranan shadow cabinet sehinggalah membuat pakatan antara parti. 

Malangnya hanya 2 pusingan sahaja dapat dimainkan dalam Die Macher kerana masa untuk menunggu setiap pemain melakukan tindakan terlalu lama dan ada pemain yang masih lagi tertanya-tanya apakah relevennya beberapa aktiviti yang dilibatkan dalam Die Macher. Walaubagaimanapun, di akhir pusingan kedua; jelas kelihatan semua pemain dapat memahami sedikit sebanyak perjalanan permainan Die Macher.

Puerto Rico menyusuli selepas Die Macher dan para pemain hanya memerlukan 1 jam sahaja untuk menamatkan board game ini kerana kesemua pemain merupakan veteran board gamer untuk board games SIG di Changlun ini. Isa dapat mencuri kemenangan untuk kali ini. Oleh kerana masa begitu suntuk, Saboteur menjadi dessert untuk sesi kali ini. Seperti biasa, Asif masih lagi gagal menjadi Saboteur untuk kali ini walaupun peluangnya adalah 1/3 dan bermain untuk 3 pusingan. Adakah ini merupakan salah satu bukti terdapatnya The Ultimate Outlier? Untuk sesi kali ini, Zukuwwan memenanginya dengan hanya 9 emas. Sesi kali ini tamat pada pukul 1.15 pagi. Terima kasih kepada semua yang hadir.


Asif dengan gembiranya membubarkan parlimen.



Public opinion polls dibida

Asif berjaya membuat pakatan dengan Isa


Setting untuk Puerto Rico

 
Khusyuk dengan strategi masing-masing

Starting governer (Zukuwwan) - Mayor? Biaq betui...

Crafts? Anybody?

Lagi 2 pusingan untuk tamat: Markah masih lagi belum kemaih


Board game terakhir sesi kali ini : SABOTEUR...

No comments:

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin